tisdag 2 december 2008

Hamrare

Grannen i granlägenheten håller på att fixa något rum. Jag skrev för ett tag sedan om när han slipade väggen när jag såg på House. Nu har jäveln kommit ett steg längre i sin renovering - han hamrar. Och som han hamrar! Som en arbetsskadad träslöjdslärare slår han fyrtiosju gånger på sin spik innan han nöjer sig. Tick-tick-tick-tick...

Jag har en känsla av att han när som helst kommer slå lite för hårt och slå hål rakt genom väggen. In i mitt rum. Och genom hålet kommer han se mig. Och genom hålet kommer jag se honom. Vad ska man göra då? Ska man vinka? Eller ska man bara le mot varandra? Eller ska man göra som när man gör när man möter någon på gatan i Sverige - titta ner i marken och låtsas som ingenting?

Tänk vilket dilemma. Tänk er hur tyskarna kände innan berlinmuren föll. Så känner jag nu.

Inga kommentarer: