söndag 28 december 2008

Grannbastun

Jag bastar alltid i 75-grader-bastun. Jag tycker det är skönare. Dessutom får man sitta själv och slipper på så sätt glo in i en vägg för att undvika att se en gubbes snopp.
Det händer dock ibland att det kommer in en gubbe, helt naken med snoppen ståendes rakt ut. Då går jag.

Men jag har på senare tid lagt märke till att 75-grader-bastun verkar vara töntbastun. När man sitter där, själv, och alla andra går in i 90-grader-bastun tycker jag de tittar snett på mig. Liksom för att säga "Ha ha! kolla på honom, där han sitter och svettas i 75 Grader Celsius, medan vi knappt svettas i 90! Han måste vara en riktig sån där bög! Ha ha!"
Så tänker de säkert. Och hånler.

Till min förfäran har även mindre barn börjat basta hos de gamla gubbarna. Idag var det två pojkar på drygt elva år som gick in i grannbastun.
För att behålla min heder intalar jag mig själv att de dog där inne. Att de svimmade av värmen. Om inte det tog död på dem gjorde gubbarna det, när de antastade ungarna på de hemskaste sätt man kan tänka sig. Som om de vore katolska präster, ungefär.

Nu känns det mycket bättre!

Inga kommentarer: