onsdag 17 december 2008

Va?

Jag är färskt nyvaken. Somnade efter skolan och har sovit fram tills nyligen, då jag väcktes för att äta. Trots att maten inte är klar ännu.
Så jag satte mig vid datorn, tydligen. Mamma kommer in och lägger sig på den plats jag just låg och sussade sött. Hon börjar prata med mig om priset på sallad och tomater. Vanligt mamma-barn snack, liksom.

Men det inser jag inte förens jag har frågat vad hon sa. Tre gånger.
Va?
Hon börjar om igen.
Va?
Hon börjar om igen.
Va?
Hon börjar om igen.
Jag vänder mig tillbaka mot datorn innan varje återupprepning. Vilket kan vara en av anledningarna till varför jag inte hör. Lyssnar.
Dessutom är jag trött och dåsig. Det innebär noll uppmärksammhet. Om en bomb sprängdes skulle jag bara njuta av stolens vibrationer.

Tillslut säger jag till Mamma: "Du måste säga Seán innan du pratar med mig"
Sen vänder jag mig mot datorn igen.

Inga kommentarer: