tisdag 2 december 2008

Dusch

Nu när det snart är jul tyckte jag det var på tiden att tvätta håret. Någon gång måste man ju göra det och när passar det bättre än nu? Så jag tog av mig mina kläder och stälde mig i duschen för att rena min själ.

Jag klämde ut shampoot i handen och tyckte det påminde överraskande mycket om en privat kroppslig vätska. Jag gnuggade ihop händerna för att få upp maximalt med skum och påbörjade min årliga desinficering.

Jag knådade och knådade som om mitt hår var en pizzadeg. Skummet bara vällde ut från under mina händer. Jag knådade omsorgsfullt och missade inte ett enda hårstrå. Skummet fortsatte välla ut från under mina händer. Hela tiden vällde det ut skum och jag började planera att någon gång ha skumparty i duschen. Men jag kom på att det antagligen inte får plats med mer än tre stycken där inne.

När jag kände att tiden var inne vände jag ansiktet mot duschmunstycket och lät vattnet svepa över mitt ansikte och hår. Jag stängde ögonen och kände hur skummet rann ner för min rygg och över min lilla-lilla stjärt. Precis som en Herbal Essences reklam. Jag njöt av värmen och kände mig ren. Steril.

Sen hade jag i balsam. Det gav inte alls samma effekt eller känsla.

Inga kommentarer: