tisdag 6 januari 2009

Pokémon-Ligan

Varje tisdag var det Pokémon-Ligan i butiken bakom Särstakiosken. Det började klockan tre på eftermiddagen. Jag hade tillåtelse att gå tidigt från fritids för att vara där från första stund.
Jag satsade ordentligt och hade med mig mina allra bästa kort. Jag måste ha lagt ner flera tusen för att få ihop den optimala kortleken. Och jag lyckades, jag var duktig. Riktigt duktig. Om man nu kan kalla det skicklighet att ha bra kort. Men poker handlar tydligen om skicklighet och då gör Pokémon-Ligan också det.

Det var massvis med barn där. Ljudnivån låg på max. Om det hade funnits ett sådant decibell-öra hade den lyst rött hela tiden. Det lät högt i början men man vande sig snabbt. Man sjönk in i en djup trans när man väl börjat. Man tänkte inte. Allt som gjordes var instinktivt.

Man drog ett kort från leken. Det var ett riktigt bra kort, oftast. Man slängde fram det på spelduken och lade på några energier. Flippade myntet ett antal gånger och gjorde tillslut sin attack. Om man hade tur dog motståndaren direkt.
Den rutinen gjordes fem gånger till alla motståndarens reservkort var i dödhögen och alla priskorten var i mina händer.

När matchen var slut letade man reda på en gymledare. Ack vad alla ville vara gymledare. De hade gula t-shirts med ett eget Pokémon-tryck. Men det var oftast de äldre spelarna som fick äran.
Det var gymledaren som gav ut poängen. Tjugo poäng om man vann, tio om man förlorade. Dessutom fick man tio poäng för närvaro.
De tog sin gröna stämpel och stämplade i det vita häfte alla hade. En stämpel för var tio poäng.
På baksidan av det häftet hade vissa ett klistermärke. Klistermärket var ett sorts intyg att spelaren fick lära ut spelet till en nybörjare. Ett sånt klistemärke hade jag.
När man var uppe i femhundra poäng fick man en brosch. En brosch med ett gyms märke på. Jag älskade de broscherna.

Vi fortsatte spela till klockan sex, då allt stängde. Jag ville alltid stanna kvar och spela, men det fick jag inte.
Så jag sa hejdå till mina vänner och traskade hem med min nyvunna brosch på jackan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Min flickvän var gymledare, men hon fick sluta vara det eftersom ingen vann över henne :>