torsdag 1 januari 2009

Datorn

Sitter med datorn i knät, ser på Parlamentets tioårsjubileum. Min mosters pojkvän, Afshin, kommer ner och ställer sig bakom mig. Han frågar hur mycket en sån här dator kostar. Jag svarar att jag inte vet, det är mormors.

Jag erbjuder mig att kolla på internet. Jag surfar in på Dells hemsida och klickar mig in på datorer.
Vänder datorn mot Afshin och låter honom kolla på priserna.

Afshin ber om att få datorn en sekund, och tar den ifrån mig.
Han tittar på skärmen i några sekunder och öppnar en ny browser och går in på blocket.
Där sitter han, en halvtimme eller så, och kollar på bilar.

Jag undrar om han gjorde det med flit. Om han visste att jag skulle ge ifrån mig datorn. Det tror jag. Och det är väldigt slugt. Listigt. Smart.

Nu har jag datorn i mitt knä igen. Var dock tvungen att be om att få tillbaka den. Annars vet jag inte hur lång väntetiden hade varit.

Inga kommentarer: