tisdag 27 januari 2009

Hedvig

Det kom en hantverkare hem till oss idag. Alltid trevligt med hantverkare, inte sant? Alltid lika pratsamma och varmhjärtade. I alla fall de jag har stött på. Och den här var inget undantag.

Hur som helst. Denna hantverkare var här från föreningens sida. För att se till ventlitationen, då det ibland kan lukta som grannens hus i vår lägenhet.
Han hade varit tvungen att gå ner till grannen för att stänga av något där nere. Minns inte vad det var, han talade i termer jag inte förstod.

Så började vi tala om grannen. Jag kände inte riktigt till henne så värst mycket innan. Mest av den anledningen att jag sällan är ute i trapphuset. Nåväl:
Hon heter Hedvig och är gammal. Hur gammal vet vi inte. Hon luktar antagligen kål. Tydligen är Hedvig så gammal att hon inte orkar röka, "Hon sitter mest och tycker synd om sig själv" uttrycke hantverkaren det. Hedvig är ingen större talare. I alla fall inte när det kommer till konversationsämne. Hon hade suttit och pratat om att hon bara väntade på att dö när min vän hade hälsat på. Muntert.
Dessutom äter hon panbiff.

Jag undrar vad han har sagt om oss till henne.

Inga kommentarer: