måndag 12 januari 2009

Hänger vid datorn

Varje gång jag sitter vid datorn händer samma sak. Jag är inne på någon blogg eller kollar någon film på YouTube. Tidsfördriv.
Då kommer mamma in i rummet. Hon vill umgås lite, säger hon. Jo, visst, umgås du, säger jag.

Hon frågar vem det är på skärmen. Det kan vara en helt random gubbe som sjunger, ändå frågar hon. Som om jag känner den personen. För man känner alla på internet.
Inte en aning, svarar jag.

Hon hänger kvar litegrand. Ibland flera minuter. Lutar sig mot stolen och kollar på vad jag gör. Jag känner ett stort obehag när människor fokuserar på saker som jag gör. Hemskt obehagligt.

Efter att hon analyserat klart går hon iväg.

Hon återvänder lite senare och frågar vad jag åt till lunch.
Fiskpanetter. Alltid äter vi fiskpanetter. På riktigt.
Sen ställer hon den vanliga följdfrågan: Med sås?
Ja, svarar jag.

Inga kommentarer: