lördag 15 november 2008

Rök

Efter en fotbollsträning går jag till min mormor. Det är bara hon som bor i Knivsta och jag brukar sällan orka åka hem. På vägen till henne finns det ett stort blått plåthus. Beng Eriksson Sadelmakeri tror jag det står på skylten.

Varje lördag, runt sextiden, eldar de något där inne. Röken väller ut ur skorsstenen och ut i fria luften. Det är också runt sextiden jag går förbi sadelmakeriet. Tiden det tar att gå förbi är inte mer än en minut. Högst.

Trots att det går ganska fort, gör röken att luften blir så väldigt svår att andas. Drastiska åtgärder behöver tas för att inte dö av rökförgitning. Därför stoppar jag näsan in i min t-shirt som är genomblöt med svett. Det gör inte saken så mycket bättre luktvis men det blir lättare att få i sig styre.

När jag två minuter senare kommer hem lukar hela jag rök. Efter en minut.

Inga kommentarer: