lördag 29 november 2008

Albin

Vi har en Albin i vår klass. En fjärdedel kines, vilket innebär att han är kort. Albin spelar basket och är tydligen hur bra som helst. Det vet han också.

Men det är inte bara basket han är bra på. Killen är bra på det mesta, enligt honom. Matte och historia och fysik och kemi och svenska och gympa och engelska och allt ni kan tänka er. Förutom hockey. Enligt honom är han bättre än mig på engelska. Igår sa han att han kommer ha ett jättebra handbollskott bara för att han spelar basket: "Jag komner ha ett asbra handbollskott från min basket." Detta tror han trots att jag hundra gånger om har förklarat att handboll och basket är direkta motsatser. Men han lyssnar inte.

Han har alltid rätt. Därför är det roligt att diskutera något med honom. Hur mycket man säger att han har fel och hur många argument man än slänger ur sig har han fortfarande rätt. Saker som till exempel att jag drömmer på tre språk är för honom skitsnack: "Det går inte att drömma på tre språk!" säger han.

För att kort beskriva Albin behövs inte mer än tre ord: Kines med hybris.
Fast han är faktiskt just, men snål.

Inga kommentarer: