söndag 2 november 2008

Kaffesump-spåning

I Iran spår man varandra i kaffesumpen. Den tomma koppen ställs upp-och-ner så att den bruna massan får rinna ut på kanterna och bilda mönster. Därefter försöker man tyda de mönstrena på det mest långsökta sättet möjligt.
Så brukar det bli när min mammas halva av familjen har besök. De sitter runt köksbordet och spår varnadras koppar, högt och i käften på varandra.

Idag satt min mamma och sin kusin och spådde varandra. Ni skulle inte tro era öron vad de kan se. De ser ögon och ljus och män och hjärtan och fåglar och Gud vet vad. Det enda jag kan hålla med om är väl ögon, men det efter att de har sagt att det är ögon, annars tycker jag de ser ut som tuttar.
Där sitter de och spår varandra och så säger de att de ser ljusa tider och mörka tider. Jag ser bara tuttar. Och det säger jag också. Då blir mamma arg, så jag fortsätter. Jag ser lite snoppar,lite ninjor och någon kanin.

Men mamma viker sig inte så lätt. Hon fortsätter, fast hon börjar bli irriterad. Så jag fortsätter också. Skrattar åt hennes otroliga förklaringar av en pöl i botten av glaset.
Tillslut kan hon inte stå ut längre, så hon ber mig gå ner och se på tv.

När jag ligger där på soffan hör jag hur hon babblar på, men jag biter tungan och säger ingenting. Jag skrattar bara istället.

Inga kommentarer: