lördag 14 februari 2009

Tanten med ciggen

Dagen är torsdag och jag står och väntar på bussen som ska mig till en fotbollsplan. Mitt sällskap är två fjortisar, tjejer båda två. Ena sitter på en papperskorg och den andra står bredvid. Papperkorg-fjortisen sitter med mobilen uppe och spelar musik. Byter låt efter tre toner.
Det gör mig galen, det där. Jag vill bara skrika på henne. Hon misshandlar ju musik! Om man kan kalla et musik, det vill säga.

Efter fem minuter ansluter sig en kille. Han ser lite konstig ut, lite borta. Han bär helsvart klädsel med en ful mössa. Han hälsar inte förens han står en meter ifrån sina vänner och då gör han det med separerade fingrar. Vilken tönt, tänker jag.

Trion samtalar men jag lyssnar inte.

Efter yttligare någon minut hör jag en av tjejerna, vet inte vilken av dem, säga "Ursäkta, har du någon cigg?" Hennes röst är en blandning mellan cool och rar. Lite förvirrande tycker jag, vill hon vara cool eller vill hon vara snäll?
Jag vänder mig om och ser att en tant plötsligt uppstått och att hon har en nytänd cigarett i mungipan. I handen håller hon ett cigarettpaket med rött lock. Vad märket är ser jag inte.

"Hur många?" frågar hon. "En" svarar fjortisen som suttit på papperkorgen. Nu står hon på marken, som normalt folk.
En vild disskution bryter ut bland de tre. En räcker ju inte, påpekar killen. Kompromissen blir att killen och den andra tjejen får dela på en.
Fan vad äckligt, tänker jag.

Tanten räcker fram två cigaretter. Ungdommarna tar emot och tackar.
Men tanten börjar predika för trion. "Ni barn borde inte röka" säger hon. Vilket satans jävla hyckleri, tänker jag.

Fjortisarna frågar hur länge tanten rökt. "Sedan jag var tretton" svarar hon. Fjortisarna fortsätter fråga hur gammal hon är nu. "Sextio", svarar tanten.
"Ooooh shit!" säger ena fjortisen. "Jääävlarrr" säger den andra. Killen säger ingenting. Tanten skrattar.

En konversation tar fart. Det är mest den sextioåriga tanten som talar. Då och då fyller ungdommarna ut med något instämmande läte.
Till en början förklarar tanten att rökning är dåligt för tänderna. "Mmm" säger tjejerna och killen i kör.
Konversationen byter spår. Det visar sig att tanten jobbar med proteser. Interessant, tänker jag.
Hon gör reklam för hennes företag till fjortisarna, "Ifall ni behöver en protes någon gång, kom till oss då."

Från ingenstans rekomederar tanten killen att snusa istället för att röka. "Jag snusar nämligen också" tillägger hon. "Oj" säger ena tjejen. "Gör du?" säger den andra häpet.
För första gången under konversationen öppnar killen munnen: "Vad snusar nu?" frågar han.
"General" svarar tanten.
"Yeah, nice" säger killen.

Buss nummer sju rullar upp till hållplatsen. Alla stiger på och sprider sig på olika platser. Skönt, tänkter jag.

Inga kommentarer: