måndag 23 mars 2009

Om jag bodde i USA

Ibland fantiserar jag. Fantiserar om hur min skolgång hade sett ut om jag var utbytesstudent i USA:

Skulle jag vara den exotiska, europeiska utbytesstudenten med humosexuella vibbar som alla amerikanska tjejer med tandställning föll handlöst för. Eller skulle jag vara den ensamma killen som fotbollsspelarna knuffade in i skåpen när de tillsammans med sina anhängare svepte skolans korridorer?

Skulle jag sitta vid de glamourösa, populära, borden i matsalen och titta snett mot de mindre populära elevernas bord och säga "euw" samtidigt som mina kamrater skrattade sina falska, vidriga skratt i kör. Eller skulle jag vara en av nördarna som är bra på fysik och kemi och biologi och matte och får dricka spilld över sin tröja som följs av ett "ooups"?

Skulle jag vara killen som springer runt i omklädningsrummet och snärtar sina klasskamrater. Eller skulle jag vara den som flyr skräckslaget från den skrikande mannen med en virad handduk som jagar en med en mordisk blick?

Skulle jag vara med i gänget som sitter längst bak i klassrummet som låter och stör och skjuter små, salivfyllda papperstussar genom sugrör mot de som sitter längst fram. Eller skulle jag vara den i som själv sitter närmast tavlan och blir beskjuten av amylasbomber från de som sitter längst bak?

Mer än så hinner jag inte fundera innan jag vaknar till liv och inser att jag inte bor i USA. Utan i Sverige. Vet däremot inte vilken roll jag har.

1 kommentar:

Anna sa...

Nu blev jag nervös..