måndag 2 mars 2009

Leta efter nycklar

Jag öppnar en ficka, en av sido-fickorna. Fickan mina initialer sakta börjar försvinna ifrån. Stoppar ner handen och rör omkring innehållet. Pennor och hörlurar och parfym och bankomatkort och suddgummin och allt vad det heter. Men inga nycklar.

Drar upp nästa ficka. Sido-fickan som sitter på motsatt sida om den första. Där ligger ett par skor och beskydd. Får knappt ner handen men konstarerar rätt snabbt att där finns inga nycklar.
Paniken börjar gro inom mig. Tänk om jag tappat dem?

Sist gräver jag ner mig i havet av materia som finns gömd i själva väskan. Lätt är det inte. Jättesvårt är det inte heller. Mitt emellan, svårt, är det.
Slänger runt allt jag kan få tag på. Stressen får mig att glömma vad jag egentligen håller på med. Jag bara gör något.

Lugnar ner mig. Andas. Får en uppenbarelse och börjar känna längs kanterna på väskan. Först noggrant. Sedan snabbt och dåligt.
Så hör jag det: "Pling!"
Stannar upp. Skakar på väskan. "Pling-i-pling-i-pling!"

Min hand dras till ljudet som en mal dras till blått ljus. Känner något kallt. Känner mönstret på sidorna.
Blir överlycklig! Drar upp nycklarna och låser upp dörren. Går in. Slänger tillbaka dem i väskan. Där ligger de, till jag behöver dem igen. Om de inte försvinner.

Inga kommentarer: