måndag 29 september 2008

Klyscha

Jag verkar ha någon slags allmän intolerans mot att tala i klyschor. Jag kan nästan aldrig svara som man ska svara på typiska fraser.

Till exempel när jag pratade med Mormor som just nu är i USA. Såklart sa hon att hon saknar mig. Men istället för att säga samma sak tillbaka säger jag "Ja, men du kommer ju hem snart".
Samma sak gäller om någon, för någon anledning, säger "jag älskar dig" eller något liknande. Då har jag svårt för att svara likadant.

Det känns bara så falskt och opersonligt att säga något bara för att man måste, även om man menar det. Tycker att man mycket hellre ska svara på ett annat sätt, som kanske inte verkar lika betydelsefullt men med minst lika mycket tanke bakom.

Jag kan knappt svara på "hej". Det blir oftast något slang istället. Tja!

Inga kommentarer: