söndag 28 september 2008

Fördomar KIK-style

Det har visat sig att det förekommer en del fördomar bland föräldrar till spelare i Knivsta IK P92. Inga namn yttras, dels av respekt till barnet och till föräldern. Allt jag kan säga är... Nej jag sjunker inte så lågt.

Vad det handlar om kan jag utan skuldkänslor säga. Det är så, att en spelare i världens bästa lag inte var på matchen idag. Varför vet ingen. Den omtalade pojken var inte heller med i en match förra veckan. Jag vet varför.

Pojken, som vi kan kalla Dracula, skickade ett mail till vederbörande att han inte kunde komma till matchen idag.
Då drar föräldern, som vi kan kalla First Lady, slutsatsen att det beror på brist på skjuts.
Eftersom min far alltid tänker snäppet före, frågar han varför inte Dracula kunde cykla. First Lady, som bevisligen vet allt, säger att hon inte tror Dracula äger en cykel.

Fördomen beror troligen på att Draculas hemland kanske inte är det rikaste i världen. Men det får inte glömmas att Dracula äger en iPod Touch och har en far som jobbar på sjukhus. Han är inte fattig med andra ord. Vilken verkar vara vad First Lady tror.

Det är inte det första fallet med fördommar från föräldern i fråga.
Jag minns som om det vore igår en insident med en svart spelare, som spelade på min kant.
För att varna mig utbrast First Lady: "Passa dig Seán, han ser snabb ut!".
Till vilken jag svarade: "Vad är det för fördomar?".
Hon får dock cred för sitt sätt att rädda situationen; "Nej, man kan se det på stilen om någon är snabb!"

Inga kommentarer: