lördag 18 april 2009

Pappa som fotograf

Bad min far fotografera mig när jag såg cool ut med brädan. Så där cool som Ryan i "Life of Ryan". Han sa att jag borde be hans flickvän istället. Jag sa att jag ska lära honom ta kort. Ångrar att jag sa så:

Första bilden: Ville se om min far verkligen var dålig eller om han var ödmjuk. Det visade sig att han var bland det sämsta jag sett. Någonsin.
Fel: Mina ben - avkapade. För mycket "ingenting" över mitt huvud. SKÄRPAN FINNS INTE!
Jag lärde honom att: Hålla kameran ordentligt. Komponera korrekt.

Andra bilden: Efter den personliga coachningen poserade jag igen. Är jag inte sjukt cool, egentligen? Speciellt posen, lutad mot en stolpe med blicken vänd bort från kameran mot oändligheten. Så där avslappnad och skön som en skejtare ska vara. Vem bryr sig om skolan, liksom? Men trots min coolhet är bilden inte perfekt, vilket helt och hållet är pappas fel.
Fel: Skärpan. Fortfarande för mycket tomrum över mig. Avkapade fötter.
Jag lärde honom att: Fokusera ordentligt.

Tredje bilden: Då förra bilden blev som den blev tvingades jag att åter posera på mitt egendomliga sätt. Posen är prickfri, som vanligt. Mitt ansiktsuttryck kan dock diskuteras. Här märker vi dessutom hur dålig min far är på att lära sig nya saker. Helt otroligt.
Fel: Allt som varit fel de två tidigare bilderna.
Jag lärde honom: Ingentling. Jag slog honom över huvudet och hoppades att innehållet skulle falla på plats.

Fjärde bilden: Gav upp mitt tidigare försök då min far inte lyckades fånga min coolhet på bild. Kände för att ha en actionbild istället. Ett sådant foto som i framtiden kommer vara idolkort.
Fel: Jag är alldeles för långt bort från kameran.
Jag lärde honom att: Zoom:a.

Femte bilden: Pappa tog zoomen "to the extreme". Förstår inte hur man lyckas med det, borde han inte se det innan han trycker ner slutaren?
Hur som helst. Har jag inte himla checka strumpor? H&M, pris minns jag inte.
Fel: Det ser ni själva, hoppas jag.
Jag lärde honom att: Zooma ut!

Bästa bilden: Mannen som befruktade min mamma började få kläm på det här efter ett antal genomgångar och testbilder. Jag menar att om man ser tillbaka på tidigare foton kan man se en klar förbättring. Men det är fortfarande inte perfekt. Bilden ovan är den bästa bilden i serien.
Fel: Ingenting viktigt. Solen, möjligtvis.


Sista bilden: Efter att ha sett mig se cool ut trodde pappa han kunde göra detsamma. Tycker inte jag. Inte alls.
Fel: ALLT!
Jag lärde honom att: Hoppa av.

2 kommentarer:

carl sa...

klockren seánan klockren!

Anonym sa...

askeff