söndag 31 maj 2009

Öppet fönster

Jag sover med öppet fönster. Alltid sover jag med öppet fönster. Det är minusgrader ute, jag sover med öppet fönster.

Ett öppet fönster fungerar ungefär på samma vis som en garderob i böckerna om Narnia. Som en sluss till en annan värld.
Man hör saker som annars skulle blockerats av glaset och isoleringen och allt det som ett fönster är uppbyggt av. Man hör hur småfåglarna kvittrar sina ljusa kvitter. Man hör bilar förstöra atmosfären. Man hör musiken dunka från grannen på andra sidan gatans hemmafest. Man hör ett bråk mellan ett flertal berusade individer som endast kan få sin sak igenom genom att skrika tills deras lungor sprängs.

Och så ligger jag där, i min säng, och lyssnar på alla dessa ljud. Funderar över alla dessa ljud. Och så undrar jag: VARFÖR I HELVETE KAN INGEN HÅLLA KÄFTEN!?

Inga kommentarer: